تورج ارجمندی اکرم؛ فرهاد نژادحاجیعلی ایرانی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی وضعیت کارکردهای نوین رهبری در سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی و ارائه الگوی مناسب برای توسعه وضعیت موجود در آن سازمانها میباشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت موضوع و روش، از نوع تحقیقات آمیخته تشریحی (کمی- کیفی) است. این پژوهش در دو بخش کمی و کیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، در بخش ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی وضعیت کارکردهای نوین رهبری در سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی و ارائه الگوی مناسب برای توسعه وضعیت موجود در آن سازمانها میباشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت موضوع و روش، از نوع تحقیقات آمیخته تشریحی (کمی- کیفی) است. این پژوهش در دو بخش کمی و کیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، در بخش پژوهش کمی، مدیران و رؤسا و کارشناسان متخصص در سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی است و در بخش پژوهش کیفی، مدیران سازمانهای دولتی، خبرگان و استادان دانشگاهی در استان آذربایجان غربی است. برای گردآوری دادههای پژوهش، در بخش کمی، از پرسشنامه محققساخته بر مبنای چارچوب نظری «سانجای ساکسنا و پور نیما آواستی» بوده و در بخش کیفی، از سؤالات باز با روش مصاحبه نیمه ساختارمند و مصاحبه گروههای کانونی استفاده شد و برای تحلیل دادههای نیز، در بخش کمی، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در این چارچوب برای آزمون نرمال بودن توزیع دادههای جامعه از «کلموگروف اسمیرنف» و برای آزمون فرضیهها از آزمون تی تک نمونهای و آزمون تی-استیودنت و آزمون رگرسیون خطی و تحلیل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و در همة محاسبات و آزمونها از نرمافزار اس. پی. اس. اس. و آموس استفاده شده است. در بخش کیفی، از جداول کدگذاری باز و مفهومسازی و مضمونسازی و متغیر (تم) سازی بهمنظور طراحی و ارائه مدلهای اصلی پژوهش استفاده شده است. براساس نتایج حاصل از این پژوهش در بخش کمی، سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی در حد کمتر از متوسط از کارکردهای نوین رهبری استفاده مینمایند بهعبارتدیگر، وضعیت موجود کارکردهای نوین رهبری در سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی کمتر از حد متوسط است و براساس نتایج کیفی، الگویی برای توسعه وضعیت موجود کارکردهای نوین رهبری در سازمانهای دولتی ارائه شد. در الگوی ارائه شده برای سازمانهای دولتی 14 مضمون اصلی (متغیر اصلی) و 39 مضمون فرعی وجود دارد.
بهرام جلیلزاده امین؛ فرهاد نژاد حاجی علی ایرانی؛ نادر بهلولی؛ یوسف بیگزاده
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی آسیبها و چالشهای آموزش مداوم پزشکی انجام شد. مطالعه حاضر در سال 1399 با رویکرد کیفی، از نوع پدیدارشناسانه با نمونهگیری هدفمند و با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از استادان آموزش مداوم پزشکی و متخصصان برنامهریزی درسی انجام گرفت. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و نمونهگیری به صورت هدفمند و تا رسیدن ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی آسیبها و چالشهای آموزش مداوم پزشکی انجام شد. مطالعه حاضر در سال 1399 با رویکرد کیفی، از نوع پدیدارشناسانه با نمونهگیری هدفمند و با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از استادان آموزش مداوم پزشکی و متخصصان برنامهریزی درسی انجام گرفت. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و نمونهگیری به صورت هدفمند و تا رسیدن دادهها به حد اشباع ادامه یافت که بهطور کلی 5 مضمون اصلی و 12 مضمون فرعی استخراج شد. مطابق با نتایج پژوهش، در بخش کیفیت آموزش مداوم پزشکی برای پزشکان عمومی باید نظارت جدی مورد مداقه قرار گیرد و نیز بایستی دستگاههای جامعی را برای ارزشیابی از یادگیریها طراحی کرد. از سوی دیگر، باید برای انتقال تجربیات زیسته پزشکان بستر مناسبی فراهم کرد تا بتوانند در مهارت افزایی و ارتقای دانش تخصصی گام مؤثری بردارند و همچنین بایستی امکانات و تجهیزات مناسب یادگیری الکترونیکی را در سیستم آموزش مداوم پزشکی جهت رفع مشکلات کمبود زمان و سایر مشکلات ساختاری راهاندازی کنند.